Blog

De kunst van niks doen

In het boek CEO ME (Willemijn van Benthem en Mirjam van Immerzeel) las ik een aantal interviews met verschillende Nederlandse topvrouwen. Een daarvan liet haar secretaresse 1 uur per week inplannen met niets. Dat uur gebruikte ze om uit het raam te staren. Op een of andere manier is die zin mij altijd bijgebleven. Waarom? Omdat het een heerlijk vooruitzicht is om een uur gewoon niets te hoeven of moeten. Uit het raam staren, zien wat er te zien valt, details opmerken die anders aan je voorbij waren gegaan. Zou het niet heerlijk zijn, om niet elk werkuur te gelde te moeten maken? Er is maar een ding voor nodig: het jezelf gunnen en toestaan om dit te doen.

Druk druk druk
De druk van vandaag de dag kan erg hoog zijn. Dat heeft ook te maken met de druk die jij jezelf oplegt. Móet je zoveel of wíl je zoveel? Wil je voldoen aan je eigen verwachtingspatroon of aan dat van de ander (of allebei)? En wat levert het je op? Soms lijkt het erop alsof er steeds meer op ons bord komt te liggen. We hebben nogal wat taken te vervullen (werknemer, partner, moeder, mantelzorgtaken, sport. En vergeet social media niet). Het gaat niet zozeer over de taken die je te vervullen hebt alswel de mate waarin je dat doet. Het gaat vooral over: wanneer is ‘goed’ goed genoeg? Mag het voor een 7 of een 6, of moet het een 9 of liever een 10 zijn? Mensen die overlopen hebben vaak gemeenschappelijke kenmerken. Ze zijn gedreven, perfectionistisch en leggen de lat voor zichzelf hoog. Tevens beseffen ze dat ze in dit tempo niet door kunnen gaan. Maar een lager tempo kan het gevoel van falen geven, of van tekortkomingen. Dus wat doe je dan? In de praktijk zie ik dat mensen dan maar doorgaan op de oude manier, totdat de signalen die ze genegeerd hebben zo sterk zijn geworden, dat er op dat moment geen andere keuze is dan een stap terugdoen. Een ziekmelding is dan vaak het gevolg. Stress, burnout.

Waar draait het om in je leven?
Stephen R. Covey stelde: waar wil je later op terug kunnen kijken? Is dat die volle agenda, of zijn dat andere zaken in je leven? Privé is voor de meeste mensen het belangrijkste. Om op een fijn privéleven terug te kunnen kijken, zul je nu in actie moeten komen. Denk aan: andere prioriteiten stellen en jezelf de broodnodige rust gunnen. Een uur niks doen kan daar prima bij helpen. Al zal dat uur niks doen nog niet meevallen! Je hersenen zijn zo gewend om bezig te zijn, dat rust nemen in het begin onrust geeft. (Ik moet nog dit, de wasmachine is klaar, ik moet X nog bellen). Je gedachten zet je niet zomaar uit.

Hulp
Als je merkt dat je er alleen niet uitkomt, is het fijn om hulp in te schakelen. In een paar consulten kunnen we samen kijken wat je bezighoudt en op welke manier dat ook anders kan. Waar ligt prioriteit en waarin kan geschrapt worden? Hoe ziet je week eruit en hoe kan deze aangepast worden, op een manier die goed voelt? Hoe ontspan je? Kortom: ik kan je helpen meer uit het leven te halen en een betere balans te creëren. Het begint met jezelf deze verandering gunnen! Niet elke minuut hoeft gevuld te worden. Zo kan ik enorm genieten van een boswandeling (en ja, dat heb ik ook moeten leren). Het knisperen van de blaadjes onder mijn schoenen, de geur van het bos, de kleuren. Zien hoe de honden ervan genieten. Even lekker niks! Om daarna weer in een rustig tempo verder te gaan. Want haastige spoed….

Tips:

  • Schrijf eens op wat je allemaal doet op een dag.
    En schrijf daarachter of het je energie kost of energie geeft.
  • Welke energiegevers kun je vergroten?
  • Welke energienemers kun je verkleinen?
  • Plan momenten van rust in. Elke dag.
  • Bekijk het leven eens door de ogen van een kind. Kinderen zijn nog verwonderd; ze zien de paddenstoelen, de bloemen, etc. Sta stil bij de kleine dingen waaraan je vaak voorbijloopt.
  • Neem op tijd pauze.
  • Zet je telefoon regelmatig uit. Je hoeft niet 24/7 bereikbaar te zijn.
  • Geniet van de kleine dingen. Drink je koffie en geniet ervan, maak daar even tijd voor (mindfull bezig zijn).

Praktijkadres
Het Coachhuis
Mierloseweg 200, Helmond
google maps

Postadres
Amer 59, 5711 KJ Someren

Algemene voorwaarden
Klachtencommissie

Privacyverklaring
KvK 17164318
BTW NL001895157B43

 

Irene Vestjens BSc
info@stimulanscounselling.nl
T 06 - 23 70 15 07

Beroepsverenigingen en AGB codes:
Lidnummer NFG: 6701156024
Lidnummer RBCZ: 301415R
AGB zorgverlenerscode: 90030062
AGB praktijkcode: 90009048