Kennisbank

IEMT als interventie bij een burn-out

Overkomt een burn-out je?
Veel mensen overkomt een burn-out. Het sluipt erin, spanning wordt stress, stress wordt chronisch. Hoe meer stress er ontstaat des te meer mentale en psychosomatische klachten er ontstaan. Je raakt overprikkeld en dat geeft gevoelens van frustratie. Deze frustratie raak je niet makkelijk kwijt omdat de vermogens om perifeer te kijken en te aarden verdwijnen. En deze heb je zo hard nodig om gezonde grenzen tussen jezelf en de ander te leggen. Ook kun je minder goed heden, verleden en toekomst onderscheiden van elkaar. 

De psychologische kant van een burn-out
Emoties gaan elkaar opvolgen. Schuldgevoelens, schaamte, spijt en wroeging roepen stress op. Je probeert in gedachten zaken op te lossen, je maakt je zorgen en piekert. Dit kan angst veroorzaken. Hierdoor worden weer gevoelens geactiveerd zoals frustratie, boosheid, razernij en verdriet. En deze emoties beginnen vervolgens weer van voren af aan. Je raakt overprikkeld. Je brein probeert uit alle macht om dit alles de baas te worden. Er ontstaat negativiteit omdat je steeds meer kijkt naar wat niet gelukt is. Je relativeringsvermogen neemt af. Dit wekt frustratie op, irritatie en draagt bij aan een negatief zelfbeeld. Omdat ontspannen en goed slapen steeds minder goed lukt, sta je ook niet uitgerust op. Je begint de dag al met 3-0 achterstand. Het piekeren in de nacht draagt niet bij aan het oplossen van je probleem en zorgt ervoor dat je steeds minder energie krijgt overdag. Op het werk gaat het minder goed. Je vergeet sneller wat, je concentratieboog is klein en je hebt het gevoel dat je je werk niet meer in de hand hebt. Je probeert nog wel alle ballen in de lucht te houden, maar je merkt dat er ballen aan het vallen zijn. Er worden meer fouten gemaakt, de kwaliteit en kwantiteit gaat achteruit. Wetenschappelijk is aangetoond dat dit komt omdat je hippocampus- je centrum voor leren en geheugen- krimpt als gevolg van langdurige stress. Om het e.e.a. te maskeren werk je thuis ook nog even door, neem je kortere pauzes.

Alles wordt moeilijker en kost meer tijd
Dat dit niet lang goed kan gaan is bekend en chronische vermoeidheid komt om de hoek kijken. Je hebt nergens puf meer voor. Ook sporten schuif je van je af. De wasmand komt steeds voller te zitten en je gaat op allerlei fronten achter de feiten aanlopen. Negatieve gevoelens worden sterker, niet voor niets hebben een depressie en een burn-out gemeenschappelijke kenmerken. 

Wat kan IEMT doen bij een burn-out?
Door middel van IEMT kun je aan de slag met je stressoren. Je zet gezonde grenzen tussen jezelf en de ander. IEMT helpt om het moeten van jezelf te verminderen, hier ligt vaak een angst aan ten grondslag. Deze angst is de voedingsbodem voor piekeren en malen. Als de angst weg is of veel minder is, zakt ook het stresslevel. IEMT pakt het cirkelen door emoties aan, waardoor je anders naar de toekomst kunt kijken, hier meer grip op hebt, i.p.v. dat het je overkomt. Je krijgt regie in eigen handen. 

IEMT helpt je om te focussen op datgene wat wel goed gaat i.p.v. op datgene wat niet goed gaat. Depressie en PTSS zijn goed te behandelen met IEMT.

Kortom; met IEMT heb je een interventie in handen die op vele fronten bij zal dragen aan een herstel van een burn-out. Samen met de gesprekstherapie zal dit een traject zijn waarin je veel over jezelf zult leren en zult ervaren dat IEMT hier een positieve bijdrage aan kan leveren. 

Praktijkadres
Het Coachhuis
Mierloseweg 200, Helmond
google maps

Postadres
Amer 59, 5711 KJ Someren

Algemene voorwaarden
Klachtencommissie

Privacyverklaring
KvK 17164318
BTW NL001895157B43

 

Irene Vestjens BSc
info@stimulanscounselling.nl
T 06 - 23 70 15 07

Beroepsverenigingen en AGB codes:
Lidnummer NFG: 6701156024
Lidnummer RBCZ: 301415R
AGB zorgverlenerscode: 90030062
AGB praktijkcode: 90009048