Blog

Loslaten geeft ruimte

Loslaten is een thema dat veel in mijn praktijk aan de orde komt. En dan vooral: het loslaten van oude patronen. Oude patronen die niet opleveren wat beoogd is, maar ze loslaten is ‘ook weer zowat’. Want wat komt er dan voor in de plaats? Met oude patronen vasthouden weet je in ieder geval wel wat je kunt verwachten; vergelijkbaar met het blijven hangen in een slechte relatie.

Loslaten wordt ook wel omschreven als het afscheid nemen van een manier van denken, of het afleren van aangeleerd gedrag en gevoel. Loslaten betekent in actie komen en onbevooroordeeld kijken. Je zet een andere bril op en kijkt vanuit een ander perspectief.

Om op een effectieve manier te kunnen vasthouden en loslaten, is het belangrijk dat je autonoom kunt handelen. Dat je datgene doet wat belangrijk is voor jou. Essentieel hierbij is dat je over een dosis zelfvertrouwen beschikt. Vanuit deze eigenschappen kun je kijken naar wat goed voor je is (vasthouden) en wat niet goed voor je is (loslaten). Dit kunnen gevoelens zijn, gedrag en gedachten.

 Wat maakt loslaten zo moeilijk?

  • de angst voor verlies van controle
  • de angst voor verlies van je (vertrouwde) zelfbeeld
  • de angst voor verlies van liefde, intimiteit en genegenheid
  • de angst voor verlies van vrienden of van de waardering van anderen

Soms houdt woede of verdriet je tegen bij het loslaten. Probeer de rustgevende factor te zien/vinden als het je lukt om los te laten. Het is veel prettiger om ruimte en aandacht te hebben voor jezelf, dan in gedachten steeds met de ander in de weer te zijn. Zet de woede of verdriet om in het vertrouwen dat je het waard bent om te krijgen wat je nodig hebt. Vraag jezelf af: wat wil ik echt? Wat is goed voor mij? En wat ga ik dan nu doen?

Bij negatieve gedachten zoals ‘ik doe het niet goed’ kan je deze conclusie wegzetten, zonder er iets mee te doen. Deze gedachten zijn vast niet de werkelijkheid en je hoeft je er dus niet mee te identificeren. Het zijn maar gedachten….

Probleemoplossend denken is meer helpend dan piekeren en malen. Zie de werkelijkheid onder ogen en onderzoek wat je het beste kan doen. Dat is zeker niet makkelijk, maar het is wel een belangrijke stap in het kunnen loslaten. Welke problemen kun jij wél oplossen? Welke problemen liggen in je invloedsfeer? Ga daarmee aan de slag. Laat problemen liggen waar je geen invloed op hebt. Die problemen kun je aankaarten bij de persoon die daar wel invloed op heeft en daarna mag je het loslaten. Mediteren, ontspannen, mindfulness, yoga, fantaseren over leuke dingen en experimenteren met het loslaten van de controle kunnen je daarbij helpen. Beloon jezelf als loslaten gelukt is.

Leren loslaten is meer een proces van overgave en ontspanning dan van hard zijn en vechten.

 Tips:

  • probeer de realiteit onder ogen te zien
  • zoek ontspanning op
  • zoek de voordelen (wat is er positief aan)
  • stel je open voor nieuwe mogelijkheden
  • schrijf in een schriftje wat je losgelaten hebt en wat het je opgeleverd heeft. Een volgende keer kan je daar weer moed uit putten om opnieuw los te kunnen laten.
  • laat los waar je geen invloed op hebt. Dit is echt verspilde energie. Richt je op hetgeen waar je wel invloed op hebt en je zult merken dat je daar ook energie van krijgt.

Praktijkadres
Het Coachhuis
Mierloseweg 200, Helmond
google maps

Postadres
Amer 59, 5711 KJ Someren

Algemene voorwaarden
Klachtencommissie

Privacyverklaring
KvK 17164318

Irene Vestjens BSc
info@stimulanscounselling.nl
T 06 - 23 70 15 07

Beroepsverenigingen en AGB codes:
Lidnummer NFG: 6701156024
Lidnummer RBCZ: 301415R
AGB zorgverlenerscode: 90030062
AGB praktijkcode: 90009048