Blog

Mentale vitaliteit in coronatijd

Nu het eerste nieuwtje van het thuiswerken af is en het einde nog niet in zicht lijkt, is het belangrijk om mentaal fit te blijven. Dat lijkt een open deur, maar soms is het lastig om de discipline op te brengen. Je productiviteit gaat erop achteruit, evenals je motivatie. Het wordt dan tijd om jezelf tot orde te roepen.

Overleg met het thuisfront en evalueer
Bespreek met je huisgenoten hoe jullie deze langere periode met elkaar vol kunnen houden. Evalueer dit regelmatig en stel bij. Geef elkaar letterlijk de ruimte. Het is gezellig om met elkaar te pauzeren. Dan kom je even los van je werk en je kunt even ventileren als dat nodig is.

Bewustzijn
Ben je bewust van jezelf. Merk je dat je broek minder goed dichtgaat? Kom in actie en let beter op je voeding. Enkele kilo’s eraf is makkelijker dan vele. Zelf vind ik het fijn om tussen de middag een gezonde lunch te maken. Lekker met verse ingrediënten. Dat geeft energie voor de middag. Heerlijk om iets vers klaar te maken en niet iets te eten wat al 4 uur in de aluminiumfolie zit. Ook heb ik mezelf verwend met allerlei soorten losse thee. Ook weer een verwenmomentje voor mezelf.

Zorg voor jezelf
Ook al staat er niets bijzonders op de planning; zorg dat je er verzorgd uitziet. Moet je onverwacht toch videobellen dan geeft dat geen stress op dit gebied. Ook voor je huisgenoten is het fijn als jij er verzorgd bijloopt.

Maak gebruik van je piekmoment
Wanneer ben jij op je best? Maak van dat moment gebruik om moeilijke zaken op te pakken. Ben je een ochtendmens? Plan dan de belangrijkste zaken in de ochtend. Je maakt dan optimaal gebruik van je energie, concentratie en geheugen.

Nut en noodzaak van pauzeren
Een korte pauze na een inspannende klus is geen overbodige luxe. Heerlijk om dan even kort te pauzeren en je weer op te peppen voor de volgende klus. Maak gebruik van je tuin (als je die hebt), wandel er even doorheen. Even die frisse buitenlucht opsnuiven. Even met dat kopje koffie in de zon. Dat kleine momentje betaalt zich uit in een betere concentratie daarna.

Wissel videobellen af
Veel videobellen op 1 dag of achter elkaar is erg vermoeiend. Spreiden is beter. Ga dan ook niet van het ene overleg in het andere over. Je brein wordt daar niet blij van. Je energielevel ook niet.

Hoe arbo-proof is je werkplek?
Waar je misschien in het begin nog niet zo stilstond bij goede voorzieningen is nu wel het moment aangebroken om dat eens te bekijken. Heb je een goed bureau? Een goede stoel? Misschien een extra beeldscherm nodig? Een voetenbankje? Regel het met je werk. Dit voorkomt lichamelijke klachten. En die kunnen ook mentaal weer doorwerken.

Maak je werkplek gezellig
Maak je werkplek gezellig. Nu je een vaste werkplek thuis hebt is het leuk om daar iets gezellig van te maken. Een bloemetje, plantje, tekening van de kinderen. Het kan allemaal en maakt het net even persoonlijker.

Houd je werkplek opgeruimd
Mijn werkplek houd ik overzichtelijk. Tussen de bedrijven door ruim ik wat op. Een opgeruimd bureau geeft mij een opgeruimd hoofd.

Na gedane zaken is het goed rusten
Na werktijd gaat de laptop uit en ook de werktelefoon blijft op het kastje liggen. Dan is er echt een scheidslijn tussen werk en privé.

Kom in actie
Beweeg! Zelf heb ik een stappenteller genomen om te zorgen dat ik toch voldoende loop. Het minder bewegen sluipt er anders in en dat zorgt weer voor minder conditie. Daarbij is buiten komen ook goed voor je weerstand.

Sociale contacten
Met de versoepeling voor sociale contacten is het een mooi moment om de band met vrienden en familie weer aan te halen. Ook op een ruime afstand kun je het gezellig hebben met elkaar. Videobellen, een brief schrijven (leuk, kunnen ze nog eens nalezen), een kaart of een telefoontje doen het goed, zowel voor jou als voor de ander. Even een ander geluid en een positieve boost.

Praktijkadres
Het Coachhuis
Mierloseweg 200, Helmond
google maps

Postadres
Amer 59, 5711 KJ Someren

Algemene voorwaarden
Klachtencommissie

Privacyverklaring
KvK 17164318

Irene Vestjens BSc
info@stimulanscounselling.nl
T 06 - 23 70 15 07

Beroepsverenigingen en AGB codes:
Lidnummer NFG: 6701156024
Lidnummer RBCZ: 301415R
AGB zorgverlenerscode: 90030062
AGB praktijkcode: 90009048