Kennisbank

Een bore-out en een burn-out hebben veel gemeen

De overeenkomsten en verschillen
De symptomen van een bore-out komen voor een groot deel overeen met de symptomen van een burn-out.  Dat verklaart ook dat het soms lastig is om de juiste diagnose te stellen. Denk hierbij aan klachten zoals:     

  • moe zijn
  • slechter slapen
  • lusteloosheid
  • aversie tegen je werk
  • weinig concentratie
  • verhoogde spierspanning
  • hoge hartslag
  • hoge bloeddruk
  • emotioneel onstabiel
  • kort lontje

Toch zijn er ook belangrijke verschillen                                            
Een van de belangrijkste verschillen tussen een burn-out en een bore-out is de oorzaak van de stress. Bij een bore-out ervaar je stress als gevolg van verveling, terwijl de stress bij een burn-out wordt veroorzaakt door teveel werk/hoge werkdruk en te weinig herstelmomenten daar tegenover. Een burn-out ontstaat door over belasting en een bore-out door onder belasting. Zowel een bore-out als een burn-out ontstaan niet van de ene op de andere dag. Hierdoor kun je het pas (te) laat in de gaten krijgen met als gevolg dat je uit kunt vallen in het arbeidsproces. 

Bij een bore-out is er te weinig prikkeling en uitdaging. Je grenzen worden niet verlegd en je ontwikkelt jezelf onvoldoende. Bij een burn-out hebben mensen hun grens te vaak verlegd. Teveel hooi op de vork genomen. Bore-out en burn-out zijn dus elkaars tegenovergestelde.  

Waar is de balans?                                                                                  
Het is belangrijk om de balans te vinden. Hoe zorg je voor voldoende uitdaging en ontplooiing op het werk? Kan dat in je huidige functie of is het tijd om een stap verder te maken? Of wordt er juist teveel van je verwacht op je werk? En hoe kun je je grens bespreekbaar maken op het werk? 

Persoonskenmerken                                                                                                     Mensen die zich herkennen in perfectionisme, laag zelfbeeld, gebrek aan eigenwaarde, de lat hoog leggen en over hun grenzen heen gaan, zijn gevoeliger voor burn-out. Zij hebben vaak een sterke pleaser in zich,  ze willen graag aardig gevonden worden. Zij willen aan hoge verwachtingen voldoen, vaak vanuit behoefte aan waardering.  Een burn-out is vaak een combinatie van persoonskenmerken en omgevingsfactoren. 

Omgevingsfactoren
Bij een bore-out zijn omgevingsfactoren van grotere invloed. Te weinig uitdaging op het werk, de werkzaamheden zijn niet meer zo boeiend. Ook hier spelen persoonskenmerken een rol. Een laag zelfbeeld, faalangst en ongeloof in eigen kunnen.

Je baan past prima in het begin maar groeit niet mee met je  eigen ontwikkeling en persoonlijke groei. En wat doe je dan? Als je de volgende stap in je carrière niet maakt, omdat je het te spannend vindt om van baan te veranderen, ga je je steeds meer irriteren. Je kijkt met andere ogen rond en ziet steeds meer zaken die anders geregeld kunnen worden op het werk. In hoeverre laat je je dan leiden door de spanning die een verandering met zich meebrengt? Verschuil je je dan achter argumenten zoals de hypotheek die betaald moet worden? In de situatie blijven brengt veiligheid met zich mee, maar geeft ook een gebrek aan zelfvertrouwen aan. Wat is het ergste wat je kan gebeuren als je de vervolgstap maakt, bv naar een andere baan? Wat kun je je financieel veroorloven? 

Daag jezelf uit                                                                                    
Een bore-out kun je aanpakken door jezelf uit te dagen en te prikkelen. Kun je andere uitdagendere werkzaamheden krijgen? Ga je solliciteren? Welke werkzaamheden geven je energie? Waar kom jij graag je bed voor uit? Als je merkt dat je je verveelt op het werk, het werk je minder boeit, je meer vermoeid wordt en je niet meer tevreden bent, is het tijd om daarbij stil te staan. Op den duur ga je anders je zelfvertrouwen aantasten. Je presteert onder je kunnen, waardoor geloof in jezelf en trots zijn op je prestaties ondermijnd worden. De teleurstelling in jezelf (is dit het nu?) kan leiden tot demotivatie of erger. 

  • Evalueer regelmatig met jezelf                                                    
    Kortom: zorg goed voor jezelf. Sta regelmatig stil bij hoe jij in je werk staat. Geeft het nog voldoening? Of vraagt het juist teveel van je? Waar ga je aan werken? En kun je dat alleen of heb je er hulp bij nodig?

Mocht je hulp nodig hebben of een sparringpartner nodig hebben, neem gerust contact met mij op. Ik help je graag verder. 

Praktijkadres
Het Coachhuis
Mierloseweg 200, Helmond
google maps

Postadres
Amer 59, 5711 KJ Someren

Algemene voorwaarden
Klachtencommissie

Privacyverklaring
KvK 17164318
BTW NL001895157B43

 

Irene Vestjens BSc
info@stimulanscounselling.nl
T 06 - 23 70 15 07

Beroepsverenigingen en AGB codes:
Lidnummer NFG: 6701156024
Lidnummer RBCZ: 301415R
AGB zorgverlenerscode: 90030062
AGB praktijkcode: 90009048