Blog

Tips om lekker te werken en te genieten

  1. Evalueer je dag. Schrijf kort op wat voor cijfer jij je dag geeft en waarom. Hierdoor krijg je inzicht in wat een dag goed of minder goed maakt. Tevens kun je door de loop der tijd een rode draad ontdekken. Na 3 dagen met een 5 zal er een belletje gaan rinkelen; wat ga ik morgen anders doen om er weer een 6 van te maken? Het voorkomt dat je geen zicht hebt in het afglijden en dat je niet meer weet wanneer het mis is gegaan. Door het op te schrijven blijft er meer hangen en kun je het nog eens teruglezen. Het kost je hooguit 2 minuten per dag: kleine investering, groots effect.
  2. Maak in je planning gebruik van je piekmomenten. Wanneer ben jij op je best? Doe dan die moeilijke klus.
  3. Laat je niet leiden door de waan van de dag. Bekijk op vaste momenten je mail: bijvoorbeeld aan het begin en aan het einde van de dag. De rest van de dag is weer voor andere zaken. Zet dan ook de meldingen uit, zodat je niet getriggerd wordt door inkomende mail. 
  4. Als het kan: plan je dag niet vol. Plan hooguit 6 uur vol (als je er 8 werkt). De rest vult zich vanzelf. En even een praatje maken is ook belangrijk. 
  5. Pauzeer! Je bent echt niet effectiever als je doorwerkt. Je hoofd heeft even rust nodig en het is goed om even je benen te strekken.
  6. Als het kan: doe moeilijke klussen niet op de afdeling. Dan heb je meer kans om gestoord te worden. Ga even ergens anders zitten, dan kun je je volledig concentreren. Of thuis. 
  7. Hak een groot karwei in stukken. Blok elke week een aantal uur waarin je daaraan gaat werken. Daardoor kun je beter reflecteren op wat je gedaan hebt. Je kunt dan wat meer afstand nemen waardoor je weer andere dingen ziet dan wanneer je er een dag achter elkaar mee bezig bent.
  8. Je bent lekker aan het werk en je wordt gestoord door een collega. Wat doe je? Geef je aan dat het nu niet uitkomt en bied je een alternatief? Of doe je het ‘maar snel even tussendoor’? Bedenk dat als je dat regelmatig doet, het ten koste van je concentratie gaat. Het switchen tussen taken is niet fijn voor ons brein. Je moet je daarna weer concentreren en de draad weer oppakken. Dat vergt energie. Wil jij  je energie daaraan besteden? 
  9. Hoe vaak doe jij iets wat niet jouw werk is? ‘Omdat gezegd wordt dat jij dat zo goed kan, of omdat jij dat zo snel gedaan hebt’. Collega’s weten je snel te vinden als ze iets gedaan willen hebben wat ze zelf niet kunnen/ willen. Het kan je ego strelen en inderdaad; jij hebt het zo gedaan. Maar het gaat ten koste van je eigen werktijd. Je houdt op deze manier minder tijd over om je eigen werk te doen en gaat dus harder werken om je eigen werk af te krijgen. 
  10. Kwartetten. Zo noem ik de uitruil van werkzaamheden. Stel je werkt 40 uur. Dan heb je 40 kaarten van een uur in je handen. Iemand komt met een karwei van 4 uur bij je. Wat gebeurt er dan? Ga je die 4 uur erbij nemen? Met als gevolg dat je 44 uur in een 40-urige werkweek probeert te proppen, of ga je overwerken? Je kunt ook kwartetten. Geef een ander karwei van 4 uur terug, om maximaal 40 uur onder je hoede te hebben. Bekijk of het op een ander tijdstip mag gebeuren (als jij het echt moet doen). Stel eigen zaken uit, of delegeer ze. Kortom: het is niet vanzelfsprekend om maar zaken erbij te gaan doen. Bedenk wat het doet met jou. En is dat wenselijk? Welke oplossingen kun je bedenken? 
  11. Vraag bedenktijd bij een karwei. Even nadenken over of jij de aangewezen persoon bent, hoeveel tijd gaat dat kosten, wanneer heb je daar tijd voor? Moet je eventueel iets anders teruggeven of delegeren? 
  12. Hou rekening met hersteltijd. Als je je extra inspant heb je ook extra hersteltijd nodig. Het klinkt heel logisch maar toch vergeten we dat regelmatig. Je kunt een hogere prestatie leveren, daarbij belast je jezelf extra. Dat kun je prima volhouden voor een bepaalde periode. Maar als je niet zorgt om extra hersteltijd daar tegenover te zetten dan komt er een hiaat tussen wat je doet en hoe je daarvan herstelt. Je vitaliteitsreserve en je herstelvermogen ‘stijgen’ niet mee met je prestatie. Dus je vermoeidheid wordt groter en je vitaliteit gaat achteruit.  Hierdoor kun je burn-out raken als dat te lang doorgaat. Dus presteren is prima, maar daarna moet je echt tijd nemen om te herstellen. 
  13. Sluit je werkdag bewust af. Ga het e.e.a. nog even na zodat je het los kunt laten. 
  14. Na werktijd: laptop dicht en telefoon in een la. Dan kun je je echt losmaken van je werk.

Praktijkadres
Het Coachhuis
Mierloseweg 200, Helmond
google maps

Postadres
Amer 59, 5711 KJ Someren

Algemene voorwaarden
Klachtencommissie

Privacyverklaring
KvK 17164318
BTW NL001895157B43

 

Irene Vestjens BSc
info@stimulanscounselling.nl
T 06 - 23 70 15 07

Beroepsverenigingen en AGB codes:
Lidnummer NFG: 6701156024
Lidnummer RBCZ: 301415R
AGB zorgverlenerscode: 90030062
AGB praktijkcode: 90009048