Voor jezelf zorgen

Kennisbank

Zelfzorg; als je niet goed voor jezelf zorgt heb je een ander ook minder te bieden. 

Over je grens heengaan doen we allemaal wel eens
Over je grenzen heengaan; we doen het allemaal wel eens. Zo af en toe is niet erg, maar als het structureel gebeurt kan dat gevolgen hebben voor je energie. Je laadt dan onvoldoende op. Er ontstaat een hiaat tussen wat je doet en hoe je ervan herstelt. Dit verstoort je balans.

Personeelstekort
Door personeelstekort kan het zijn dat je gevraagd wordt om vaker te werken, om een extra dienst te gaan draaien of om meer werk in dezelfde tijd te gaan verzetten. Dat is niet de oplossing. Als je de gaten blijft dichtlopen wordt het nooit echt duidelijk wat het probleem is. Jij hebt ook je grenzen en door ‘nee’ te zeggen kijk je naar je eigen balans en naar wat haalbaar is voor jou. En dat kan per persoon verschillen.

Herken je eigen signalen dat het teveel wordt
Herken de lichamelijke en psychische signalen die aangeven hoe het met je gaat. Slaap je slechter? Nemen concentratie en geheugen af? Geeft je werk je geen energie? Probeer dan achter de oorzaak van deze signalen te komen. Wat kan je zelf oplossen en waar heb je je leidinggevende voor nodig? Bespreek dit vervolgens met de bedrijfsarts/leidinggevende/thuisfront. Zoek steun, je hoeft het niet alleen op te lossen. Door het te bespreken kunnen er oplossingen komen die je zelf misschien niet ziet.

Trek aan die bel
Zie je je grens al op je afkomen? Wacht dan niet langer en kom in actie. Geef aan waar voor jou de grens ligt en wat dat inhoudt voor je werk.

Ga aan de slag met zelfzorg
Een belangrijke buffer tegen burn-out is zelfzorg. Zelfzorg wil zeggen dat je zorgzaam voor jezelf bent. Je bent je bewust van wat jij nodig hebt en je kunt jezelf dat ook geven.  Het is inzicht krijgen in jezelf, in de invloed die je ondervindt van je team, je werk  en de maatschappij. Kortom; zelfzorg is erg belangrijk om prettig te kunnen functioneren.

Zelfzorg is jezelf afvragen wat je nodig hebt om prettig te kunnen werken; Waar krijg je energie van? Wat is je cirkel van invloed?  

Enkele tips:

  • Neem pauze. Doorwerken zorgt ervoor dat je slechter gaat slapen, humeuriger wordt en je krijgt er echt niet meer werk door gedaan. Een pauze (liefst even buiten) zorgt ervoor dat je batterij oplaad.
  • Beweeg. Hoeveel beweeg je op een dag? Neem een stappenteller of kijk op je telefoon hoeveel je loopt op een dag. Probeer meer te bewegen of soms staand je werk te doen.
  • Actie en rust. Plan duidelijk wanneer je wel en niet werkt. Door hier structuur in te scheppen kun je ook echt uitstaan als je niet werkt. En dat is heerlijk! Je hoofd heeft de tijd om tot rust te komen, het is breinvriendelijk. Je energie kan weer opladen en je vitaliteitsreserve wordt weer aangevuld. Wanneer ben jij op je best? Doe dan die moeilijke klus. Op andere tijden check je je mail, beantwoord je telefoontjes etc.
  • Kom in actie en pak die regie. Pak regie op je eigen werkzaamheden. Waar liggen je prioriteiten? Heb je inzicht in je energiegevers en nemers? Draagkracht en draaglast?  Kun jij je focussen op het werk? Lukt dit niet? Vraag dan om hulp. Zorgen voor jezelf houdt ook in dat je om hulp kunt vragen als het niet lukt.  Wacht er niet te lang mee. Je hebt er alleen jezelf mee.
  • Vraag om hulp.  En doe dat tijdig! Kijk elke week naar je planning en stel bij als dat nodig is. Delegeer taken, vraag om hulp.
  • Zeg ook eens nee. Je hoeft niet iedereen en overal te helpen. Vaak geef je in een reflex antwoord en bedenk je je later dat je daar toch geen tijd voor hebt. Bedenktijd vragen helpt. Geef aan dat je de vraag hebt gehoord en dat je er binnen een paar uur op terug komt. Dan heb je even tijd om te overdenken of je het wilt, kunt en of je er tijd voor hebt. Dan geef je antwoord. Je hoeft je antwoord niet te motiveren. Wat voor de een een goede reden kan zijn om het niet te doen hoeft voor de ander dat niet te betekenen. Geef geen munitie om mee te schieten. Nee sorry, volgende keer misschien is echt voldoende.
  • Uitdaging en verveling. Wanneer je werk te weinig uitdaging biedt, ligt verveling of een bore-out op de loer. Door steeds de uitdaging te zoeken en jezelf verder te ontwikkelen, hou je jezelf scherp.
  • Harmonie en frictie tussen collega’s. De sfeer op de werkvloer speelt een belangrijke rol. Hoe meer jij in harmonie (balans) bent met je collega’s, des te prettiger is het werken. Zet harmonie eens op de agenda.

 Luister een paar keer per dag naar jezelf. Hoe voel ik me? Waardoor voel ik me zo? Wat ga ik ermee doen? Hoe is mijn energie? Wat staat er nog op de planning? Is dat haalbaar of ga ik wat verplaatsen/delegeren?